• Thema’s
    • Enhance security
    • Work securely
    • Business Apps & Analytics
  • Producten
    • Cyber Security Assessment Tool
    • The CloudLab
    • Qare365
    • PortalTalk
  • Kennis
    • Blogs
    • Events
    • Webinars
    • Whitepapers
  • Over ons
    • Referenties
    • Vacatures
    • Certificering
  • Contact
    • Support center
  • EN
QS Solutions logo
  • EN
  • Thema’s
    • Enhance security
    • Work securely
    • Business Apps & Analytics
  • Producten
    • Cyber Security Assessment Tool
    • The CloudLab
    • Qare365
    • PortalTalk
  • Kennis
    • Blogs
    • Events
    • Webinars
    • Whitepapers
  • Over ons
    • Referenties
    • Vacatures
    • Certificering
  • Contact
    • Support center
  • Menu

2. Key Account Team succesvol door CRM

In een Key Account Team hebben medewerkers verschillende rollen en taken. Zij werken samen voor dezelfde klanten en zij gebruiken dezelfde gegevens en documenten. Het is daarom belangrijk dat zij in één CRM-systeem werken. Het zorgt ervoor dat iedereen zijn functie optimaal kan uitoefenen en dat de onderlinge taken goed worden afgestemd. Maar hoe kom je nu tot zo’n harmonieus geheel?

In dit tweede artikel belicht ik de directe voordelen van CRM voor de permanente ondersteuning van het Key Account Team. Wat draagt CRM nu precies bij aan het succes van uw team? En waarom functioneren teamleden nu succesvoller door de specifieke informatie die zij dankzij CRM aangereikt krijgen? Belangrijke vragen die we in dit artikel de revue laten passeren.

Samenwerken

Key Account Management is teamwerk. Doorgaans bestaat zo’n team uit een sales manager, een accountmanager en één of meer leden van de verkoopbinnendienst. Soms is zelfs de productie- of serviceafdeling betrokken.

Het voordeel van Microsoft Dynamics 365 CRM is dat het ieder teamlid de tools biedt om zijn werk beter te kunnen doen. De werking van het systeem is afgestemd op ieders rol, gebruikmakend van dezelfde gegevens en documenten. Er is er één volledig klantbeeld. Het is het fundament waarop teamleden echt kunnen samenwerken. Afspraken worden punctueel nagekomen, aanbiedingen worden vlot uitgebracht, de klant hoeft niet iedere keer dezelfde vraag te herhalen als hij een andere medewerker spreekt en zo meer. Jouw klant zal dit als positief ervaren en dat tot uiting brengen in meer omzet.

Key Account Team succesvol door Microsoft Dynamics 365 CRM

Bij Key Account Management hebben we altijd te maken met een team dat bestaat uit verschillende personen met ieder hun eigen rol zoals:

  • Sales Management, verantwoordelijk voor het (commerciële) resultaat van het team
  • Key Account Manager, verantwoordelijk voor een aantal benoemde Key Accounts
  • Binnendienst, ondersteuning van één of meer Key Account Managers.

Voor elk van deze teamleden geldt dat zij beter kunnen samenwerken als zij beschikken over een uniform systeem waarin alle relatiegegevens en contactmomenten staan, afgestemd op ieders specifieke rol. Microsoft Dynamics 365 CRM onderscheidt zich juist op dit elementaire aspect voor succesvol Key Account Management. Want hoe specifieker de informatie is afgestemd op de verantwoordelijkheden van de teamleden, hoe succesvoller het team kan opereren.

Sales Management & Microsoft Dynamics 365 CRM

De Sales Manager heeft dagelijks behoefte aan inzicht in de stand van zaken. Een dashboard met alle key performance indicatoren, waarop hij zijn teams kan aansturen. De toegevoegde waarde van CRM voor Sales Management is de uiterst toegankelijke wijze waarop informatie wordt gepresenteerd; duidelijk leesbare dashboards waarop alle informatie in diagrammen wordt getoond. Door krachtige drill down mogelijkheden is het eenvoudig in te zoomen op onderliggende informatie. Zo is een Sales Manager altijd op de hoogte. Dit is onontbeerlijk voor het aansturen van een Key Account Management team!

Key Account Manager & Microsoft Dynamics 365 CRM

Verkopen is een vak. En een vakman heeft goed gereedschap nodig. Voor de Key Account Manager is dat een systeem dat hem helpt bij het uitvoeren van zijn Account Plannen.

Microsoft CRM helpt hierbij doordat alle informatie overzichtelijk te raadplegen is, adressen, relevante functionarissen en hun rol, kenmerken en documenten. Contactmomenten houdt hij bij in CRM. Na een klantbezoek is het vastleggen van afspraken in een bezoekrapport eenvoudig. Evenals het uitzetten van taken voor de verkoopbinnendienst. Opvolging hiervan is gemakkelijk te volgen door gebruik van workflows. En het indienen van een Excelsheet met zijn verkoopprognose is verledentijd, omdat deze standaard in Microsoft CRM worden bijgehouden.

De inzet van Microsoft CRM zorgt dat de key account managers zich kan concentreren op zijn primaire taak: verkopen

Werkprocessen

Microsoft CRM ondersteunt werkprocessen. Dit biedt de Key Account Manager de mogelijkheid om efficiënt bepaalde standaardhandelingen in te plannen. Ook kan de Key Account Manager gebruik maken van de procesautomatisering bij het beheren van de verkoopkansen.

Verkoopbinnendienst & Microsoft Dynamics 365 CRM

Afhankelijk van de situatie in jouw organisatie zal de verkoopbinnendienst één of meer Key Account Managers ondersteunen. Wij merken iedere dag dat de verkoopbinnendienst vertrouwt op Microsoft CRM voor het uitvoeren van de dagelijkse werkzaamheden: het uitbrengen van offertes, versturen van ‘samples’, afhandelen van klachten, inplannen van afspraken en zo meer. Laatst zei een sales supportmedewerker nog tegen mij: ‘Ik kan mij niet meer voorstellen dat ik mijn werk zonder Microsoft CRM zou moeten doen’.

Microsoft CRM de smeerolie voor Key Account Teams

In alle gesprekken met bedrijven die Key Account Management hebben ingevoerd, hoor je steeds dezelfde boodschap: het succes is afhankelijk van het creëren van een optimaal team, beschikbaarheid van informatie en de mate waarin deze is afgestemd op de rol van ieder teamlid. Dankzij een goed ingericht CRM heb je de zekerheid je zaken goed voor elkaar te hebben!

Lees hier het derde artikel in deze reeks.

Jochem Dijs | +31 33 7122160 | jochemd@qssolutions.nl


Marketing automation

Meer weten over Microsoft Dynamics 365 Sales en Marketing?

Ieder contactmoment met een klant of een prospect biedt u de kans om u te onderscheiden. Met een goed werkend CRM systeem benut u iedere gelegenheid.

Vraag het Jochem

Over Jochem Dijs

Accountmanager

Jochem Dijs

Gerelateerde blogs

  • Zeg mij maar na: ‘People, Product en Process’ People, Product en Process
  • Microsoft Marketing Wat is Dynamics 365 Marketing?
  • Driving home for Christmas met een lekke band Driving home for Christmas met een lekke band

Over QS solutions

  • Ons verhaal
  • Blogs
  • Vacatures
  • Certificering
  • Disclaimer
  • Privacy Statement
  • Voorwaarden

Oplossingen

  • Cyber Security Assessment Tool
  • PortalTalk
  • Qare365
  • Dynamics 365 Marketing
  • Microsoft Teams
  • The CloudLab
  • Microsoft 365 Defender
QS Solutions logo

Modemweg 38
3821 BS Amersfoort
T: +31(0)33 71 22 111
info@qssolutions.nl

KvK-nummer: 32105264
BTW-nummer: NL814207960B01

Cookies
Ja. Ook wij gebruiken cookies. We doen dat om onze website goed te laten functioneren en om onze website relevanter en beter te kunnen maken. Ook gebruiken we cookies voor marketingdoeleinden.

Wil je weten hoe wij met je gegevens omgaan? Lees dan onze privacy verklaring. Daarin vind je ook een link naar het cookie statement met aanvullende informatie over het gebruik van cookies.
AccepterenInstellingen
Manage consent

Cookie instellingen

Essentiële cookies plaatsen we altijd. Hieronder kun je aangeven of je, voor een optimale gebruikservaring, ook marketing cookies wilt accepteren.
Noodzakelijk
Altijd ingeschakeld

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het goed functioneren van de website en bevatten geen persoonlijke informatie.

Marketing

Marketingcookies gebruiken we om socialmedia posts (waaronder YouTube filmpjes) te tonen. Ook kunnen deze cookies worden gebruikt om gepersonaliseerde advertenties te tonen.

Analytisch

Met analytische cookies kunnen we het websitebezoek meten: bijvoorbeeld hoe vaak onze site wordt bezocht en naar welke informatie bezoekers zoeken. Zo weten we welke delen van de site populair zijn en hoe we onze website kunnen verbeteren.

Opslaan en accepteren