Be good and tell it!

Reputatie: het kost jaren om hem op te bouwen, maar er zijn slechts 5 minuten nodig om hem te verwoesten. Goed bekend staan werkt als een magneet op cliënten en personeel. Daarom moet je actief werken aan de reputatie van jouw organisatie.

Wachten tot het fout gaat?

Het opbouwen van een goede reputatie is iets anders dan reputatieschade voorkomen. Natuurlijk heb je een communicatieplan klaar liggen voor al iets fout gaat, maar dat is niet genoeg. De zorg in ons land staat op een hoog niveau, maar als je als zorgaanbieder een slechte reputatie krijgt, is je bestaansrecht onzeker. Dat betekent dat je nooit achterover kan leunen, in tegendeel. De resultaten zijn goed en het grootste gedeelte van de cliënten spreekt geen negatief woord over de geleverde zorg. Maar er hoeft één verzorgende een fout te maken en jouw goede naam kan zomaar eens om zeep geholpen zijn. Zeker met de macht van sociale media. Op zo’n moment is het van belang dat je iets duurzaams hebt opgebouwd – een positie waarin één vergissing jouw reputatie niet direct om de zeep helpt. Want als je jouw reputatie op orde hebt, verminder je de kans op blijvende schade in geval van een incident.

Be good

De basis van jouw reputatie is goed zijn. Oftewel: be good! Daarom is het belangrijk om te definiëren wat het DNA van jouw organisatie is en wat jullie willen uitdragen, zodat dit op een universele manier gebeurt. Doe waar je voor staat, practice what you preach – in een tijdperk waarin men zich zowel online als offline van allerlei kanten laat informeren, is het belangrijker dan ooit om het waar te maken en om de neuzen van alle medewerkers dezelfde kant op te hebben. Soms vraag ik mij af waarom reputatiemanagement niet standaard in de portefeuille van een van de bestuurders zit. Zonder visie en back-up van de top, ben je als communicatie medewerker nergens.

And tell it

Vervolgens moet je bepalen op welke manieren jij jouw organisatie onder de aandacht brengt. Organiseer je een seminar, om toenadering te zoeken tot die grote groep huisartsen bij jou in de regio om in de toekomst meer cliënten via hen doorverwezen te krijgen? Zet je een reeks nieuwsbrieven op touw om mensen op de hoogte te houden van de ontwikkelingen binnen jouw organisatie? Of benader je regionale of vakbladen en zorgplatforms om te kijken of er een samenwerking in zit?

CRM en reputatiemanagement

Mogelijkheden te over! Een optimaal benut CRM kan daarbij helpen. Wie zijn CRM goed inricht, adressenlijsten voor persberichten, symposia en seminars bijhoudt en ingebouwde tools benut om bijvoorbeeld social media te monitoren of events te organiseren, werkt doorlopend aan de goede naam. Doe dit vooral! Je hebt de reputatie die je verdient, nietwaar? Waarom zou je dat dan niet aan anderen laten weten?

Daarom laat ik jou graag weten hoe je CRM ervoor in kan zetten. Bel me gerust voor een vrijblijvende afspraak.

Jochem Dijs | +31 33 7122160 | jochemd@qssolutions.nl


Qare365 CRM voor zorgaanbieders

Qare 365 voor intakemanagement

Iedere cliënt is uniek en waardevol. Laat u dat vanaf het eerste contact merken? Uw intentie is goed; met Qare 365 zorgt dat u het waar maakt. Weten hoe? Lees meer over Qare 365!

Meer weten over Qare 365