• Thema’s
    • Enhance security
    • Work securely
    • Business Apps & Analytics
  • Producten
    • Cyber Security Assessment Tool
    • The CloudLab
    • Qare365
    • PortalTalk
  • Kennis
    • Blogs
    • Events
    • Webinars
    • Whitepapers
  • Over ons
    • Referenties
    • Vacatures
    • Certificering
  • Contact
    • Support center
  • EN
QS Solutions logo
  • EN
  • Thema’s
    • Enhance security
    • Work securely
    • Business Apps & Analytics
  • Producten
    • Cyber Security Assessment Tool
    • The CloudLab
    • Qare365
    • PortalTalk
  • Kennis
    • Blogs
    • Events
    • Webinars
    • Whitepapers
  • Over ons
    • Referenties
    • Vacatures
    • Certificering
  • Contact
    • Support center
  • Menu

3. Key Account Management & Microsoft CRM

In het eerste artikel ging het over de rol van CRM (Customer Relationship Management) bij Key Account Management in het algemeen; het tweede artikel over de mogelijkheden en voordelen van de inzet van CRM.

In dit derde artikel ga ik in op wat u kunt doen om CRM beter te kunnen gebruiken.

CRM heeft aandacht nodig

Uw Key Account Managers werken dagelijks met het CRM-systeem. Daarbij is het ook in hun eigen belang dat zij de gegevens goed bijhouden. Op deze manier wordt voorkomen dat er vervuiling komt in de gegevens: dubbele adressen, failliete bedrijven, personen met andere functies, personen uit dienst of erger nog overleden personen. Ook de forecast en het afhandelen van offertes, opdrachten en klachten worden door het CRM-systeem ondersteund.

Het is belangrijk regelmatig te checken of de werking van het CRM-systeem nog aansluit op de wensen van gebruikers. Het kan gebeuren dat medewerkers onderdelen niet gebruiken, omdat zij het niet handig vinden. Het is dan zaak de werking van CRM te wijzigen, omdat anders belangrijke informatie verloren gaat. Of er treedt inefficiëntie op omdat gegevens in verschillende systemen worden bijgehouden. Bijvoorbeeld een Excellijst naast uw CRM-systeem.

Het kan ook zijn dat de werkwijze verandert of dat er nieuwe producten bij komen. In beide gevallen moet de inrichting van CRM worden aangepast, zodat iedereen met het systeem kan blijven werken.

Zonder regelmatig te inzet van het CRM-systeem te evalueren, verdwijnt langzaam maar zeker de meerwaarde van het gebruik. Het gevolg zal zijn dat de gebruikers, de Key Account Team leden minder gebruik maken van het CRM systeem, waardoor de toegevoegde waarde nog verder zal dalen. Meer rendement uit het hulpmiddel CRM halen is heel eenvoudig, maar u moet er wel iets voor (blijven) doen.

Het is belangrijk dat u regelmatig onderstaande aandachtspunten bespreekt in uw Key Account Management Team. Wanneer u bij 5 of meer items geen vinkje kunt zetten, wordt het tijd om iemand naar uw CRM-systeem te laten kijken.

CRM checklist

  • Er is een, jaarlijks aangepaste, CRM doelstelling van het hoger management
  • De CRM doelstelling, van het hoger management, is dit jaar al gecommuniceerd
  • Er is een aantal enthousiaste, goed geïnformeerde “Kerngebruikers”
  • Er is een goede begeleiding voor het gebruik van CRM
  • Er is dit jaar tijd & geld geïnvesteerd in de inrichting van CRM
  • Alle medewerkers die contact hebben met klanten, gebruiken CRM
  • Nieuwe medewerkers krijgen een CRM training
  • Er is een verbeter Plan, continu aandacht voor aanpassingen, updates, nieuwe functionaliteit
  • Bij onderlinge communicatie worden de gegevens uit CRM gebruikt
  • Er is iemand verantwoordelijk voor datakwaliteit
  • Het CRM gebruik sluit goed aan bij de huidige werk processen (workflow, autorisatie, taakverdeling)
  • De CRM rapportages zijn recent bijgewerkt
  • Het is duidelijk waar gebruikers informatie over de CRM functionaliteit kunnen vinden
  • CRM is geïntegreerd met Social Media
  • De CRM database bevat ook gegevens uit andere applicaties zoals de financiële en/of ERP.

Conclusie

Een CRM applicatie is een (onmisbaar) hulpmiddel voor het realiseren van uw Key Account Management doelstellingen. CRM is een hulpmiddel, om het goed te kunnen laten functioneren is het noodzakelijk dat er tijd en geld wordt besteed om CRM optimaal te kunnen inzetten. Met de hierboven genoemde aandachtspunten ziet u snel wat er te verbeteren valt.

Jochem Dijs | +31 33 7122160 | jochemd@qssolutions.nl


Marketing automation

Meer weten over Microsoft Dynamics 365 Sales en Marketing?

Ieder contactmoment met een klant of een prospect biedt u de kans om u te onderscheiden. Met een goed werkend CRM systeem benut u iedere gelegenheid.

Vraag het Jochem

Over Jochem Dijs

Accountmanager

Jochem Dijs

Gerelateerde blogs

  • Zeg mij maar na: ‘People, Product en Process’ People, Product en Process
  • Microsoft Marketing Wat is Dynamics 365 Marketing?
  • Driving home for Christmas met een lekke band Driving home for Christmas met een lekke band

Over QS solutions

  • Ons verhaal
  • Blogs
  • Vacatures
  • Certificering
  • Disclaimer
  • Privacy Statement
  • Voorwaarden

Oplossingen

  • Cyber Security Assessment Tool
  • PortalTalk
  • Qare365
  • Dynamics 365 Marketing
  • Microsoft Teams
  • The CloudLab
  • Microsoft 365 Defender
QS Solutions logo

Modemweg 38
3821 BS Amersfoort
T: +31(0)33 71 22 111
info@qssolutions.nl

KvK-nummer: 32105264
BTW-nummer: NL814207960B01

Cookies
Ja. Ook wij gebruiken cookies. We doen dat om onze website goed te laten functioneren en om onze website relevanter en beter te kunnen maken. Ook gebruiken we cookies voor marketingdoeleinden.

Wil je weten hoe wij met je gegevens omgaan? Lees dan onze privacy verklaring. Daarin vind je ook een link naar het cookie statement met aanvullende informatie over het gebruik van cookies.
AccepterenInstellingen
Manage consent

Cookie instellingen

Essentiële cookies plaatsen we altijd. Hieronder kun je aangeven of je, voor een optimale gebruikservaring, ook marketing cookies wilt accepteren.
Noodzakelijk
Altijd ingeschakeld

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het goed functioneren van de website en bevatten geen persoonlijke informatie.

Marketing

Marketingcookies gebruiken we om socialmedia posts (waaronder YouTube filmpjes) te tonen. Ook kunnen deze cookies worden gebruikt om gepersonaliseerde advertenties te tonen.

Analytisch

Met analytische cookies kunnen we het websitebezoek meten: bijvoorbeeld hoe vaak onze site wordt bezocht en naar welke informatie bezoekers zoeken. Zo weten we welke delen van de site populair zijn en hoe we onze website kunnen verbeteren.

Opslaan en accepteren