Plannen voor de nieuwe release van Dynamics365 bekend

De nieuwe release van Dynamics 365 Online is vanaf oktober 2020 beschikbaar. Microsoft heeft de eerste versie van haar plannen gepubliceerd.

In deze blog staan de nieuwe mogelijkheden die tussen oktober en maart 2021 beschikbaar komen, plus nieuwe functies die eerst alleen in een publieke preview worden uitgebracht.

Voor een aantal functies biedt Microsoft ‘early access’, zodat u deze al kunt testen in een sandbox-omgeving. De datum van de early access is al op 3 augustus. Dus mocht het nog rustig zijn in verband met vakantievierende collega’s, dan kunt u alvast aan de slag.

Microsoft kan de releaseplannen nog wijzigen. Bij recente releases is dit al een paar keer voorgekomen. Meestal gaat het dan om de datum waarop de individuele items beschikbaar komen of extra informatie over al aankondigde functies. We zullen dit bericht bijwerken, zodra er nieuwe informatie beschikbaar komt.

2020 Release Wave 2

Op basis van de oorspronkelijke documentatie hebben een overzicht gemaakt van de belangrijkste vernieuwingen voor

  • D365 Marketing
  • D365 Sales
  • D365 Customer Service

Verderop in dit artikel zal ik de belangrijkste wijzigingen kort toelichten. Als je alles zelf wilt nalezen of meer details informatie nodig hebt, ga dan de website van Dynamics 365 Docs om de plannen voor de Release Wave 2 voor 2020 te downloaden.  Ga er maar even voor zitten, want het zijn ‘maar’ 361 pagina’s.

Dit is het overzicht van wanneer wat beschikbaar komt

Nieuwe release Microsoft CRM

Dynamics365 Marketing

  • Betere mogelijkheden om segmentatie te maken
    • Je kan nu gewoon zeggen: klanten die in Amersfoort wonen en die in de horeca werken
    • Het is gemakkelijker om te zien waarop een segmentatie is gebaseerd, ook als die door iemand anders is gemaakt
  • Customer Insights voor het bijwerken van segmenten
    • Met Customer Insights maakt je segmenten op basis van verschillende databronnen; niet alleen de CRM database. Je kan de segmenten die je met Customer Insights maakt, direct gebruiken voor jouw marketing campagnes in D365 Marketing.
  • Verbeterde e-mail editor
  • Nieuw ontwerp voor het Customer Journey Canvas
    • Betere user interface
    • Voorbeeld weergaven van e-mails, zodat je zeker weet dat je de juiste gebruikt
    • De optie voor negatieve reispaden is toegevoegd. Zo wordt het mogelijk om ook een opvolging te bepalen als iemand niet aan bepaalde voorwaarden voldoet. Bij de vorige versie moest je aan een bepaalde voorwaarde voldoen, bijvoorbeeld een inschrijfformulier invullen, voordat de vervolgactie wordt uitgevoerd. Nu kan je ook een actie laten starten als een contactpersoon niet klikt of een e-mail niet opent.
  • Social media
    • Je kan nu mooiere berichten maken en plannen wanneer deze worden geplaatst
  • Microsoft Teams voor webinars

D365 Sales

  • Salesforecast is nog beter
    • Mogelijkheid om met hiërarchieën te werken
    • Per product familie
    • Verschillende valuta’s
    • In aantallen in plaats van in geld
    • Het inlezen van verkoopdoelstellingen
  • Werken met CRM op iOS of Android wordt nog gemakkelijker 
    • Inloggen met jouw e-mailadres
    • Overzicht van te bezoeken klanten
    • Snel notities toevoegen
    • Accounts en verkoopkansen bijwerken
    • Verbeterde zoekfuncties
  • Verbeterde duplicaatdetectie
  • Gemakkelijk offertes opstellen en als pdf e-mailen
  • Werken met e-mail vanuit de tijdlijn is uitgebreid
    • Verschillende bijlagen opnemen (was eerst één)
    • Preview voor bestanden
    • Beantwoorden van e-mails

D365 Customer Service

  • Nog sneller afhandelen van aanvragen door gebruik te makken van Artificial Intelligence (AI)
  • Inzet van AI om aanvragen te groeperen
  • Inzet van AI om snel de juiste informatie uit verschillende kennisbank artikelen te halen
  • Verbeterde tijdlijn
  • Het maken van e-mail templates is eenvoudiger
  • Het opnemen van kennisbank items en files in e-mails
  • Tijdlijn is beter te beheren
  • Integratie van social media en chats (Omnichannel)
  • Customer Voice voor het doen van klanttevredenheidsonderzoek

Artificial Intelligence

Met Customer Insights en Sales Insights brengt Microsoft de mogelijkheden van Artificial Intelligence in Dynamics365. Dat betekent dat Dynamics 365 jouw collega’s nog beter gaat helpen bij het uitvoeren van hun werk. Ook in Wave 2 breidt Microsoft de mogelijkheden uit. Even wat voorbeelden om het duidelijker te maken:

  • via de website komt een klacht binnen, D365 analyseert de klacht en geeft de medewerker die de klacht afhandelt suggesties voor de oplossing
  • een verkoper is met een klant bezig, D365 analyseert de behoefte en komt met suggesties om hier invulling aan te geven
  • via social media wordt een koopsignaal opgepakt en een marketing actie wordt automatisch opgestart
  • met AI kunt u verkoopgesprekken analyseren en voorspellen of de prospect echte koopintenties heeft
  • met AI kan je gegevens uit verschillende bronnen analyseren, samenvoegen en presenteren voor marketing en verkoop.

AI werkt alleen goed op basis van veel data. Zo kan je pas een goede analyse maken van jouw pipeline als er meer dan 300 verkoopkansen inzitten.

 

 


Marketing automation

Meer weten over Microsoft Dynamics 365 Sales en Marketing?

Ieder contactmoment met een klant of een prospect biedt u de kans om u te onderscheiden. Met een goed werkend CRM systeem benut u iedere gelegenheid.

Vraag het Jochem