Snel aan de slag met CRM? Maak er een spelletje van door gamification

Na de implementatie van CRM is het niet vanzelfsprekend dat CRM direct succesvol wordt ingezet. Het succes staat of valt met de adoptie door gebruikers. Een CRM systeem brengt veranderingen met zich mee in de organisatie en de manier van werken. Hoe krijg je je medewerkers zover dat ze echt met het nieuwe CRM-systeem gaan werken? Met gamification, een innovatieve adoptiestrategie die het werk ook nog eens leuker maakt.

Voor werknemers betekent een nieuw CRM-pakket vaak dat ze anders moeten leren werken: de bekende Excel-spreadsheet wordt vervangen door een compleet nieuw systeem. Het invoeren van klantgegevens en bezoekverslagen kost in het begin gewoon meer tijd en moeite. Voor de betrokkenheid is het essentieel om duidelijk te maken waarom CRM zo belangrijk is. Een veelgebruikte manier daarvoor is het inzetten van key users die met nieuwsbrieven, blogs en trainingen hun collega’s informeren. Toch is dat niet altijd voldoende om de motivatie te verhogen en het gedrag te veranderen. Dus welke mogelijkheden heb je nog meer? Maak er een spelletje van.

Gamification voor CRM-adoptie

Met gamification stel je doelen en een beloning. Voor het invoeren van tien accounts deze week verdien je bijvoorbeeld 100 punten. Kies doelen die in lijn liggen met de CRM-doelstellingen, zoals het aantal nieuwe ingevoerde accounts en gespreksverslagen, of het aantal telefoongesprekken dat in één keer is afgehandeld. Uiteraard moet er ook een beloning zijn, zoals een schouderklop of een diner met partner. Met een scoreboard wakker je de interne competitie verder aan.

Nieuwe manier van denken aanleren

Bij een CRM-implementatie blijven de KPI’s nog te vaak gericht op de omzet. Daarmee haal je echter niet het maximale uit je CRM-investering. De doelstellingen die je kiest voor gamification zijn juist doelstellingen waarmee de performance kan worden verbeterd, het bedrijf slagvaardiger wordt en de klantrelatie efficiënter wordt beheerd.

6 Gamification tips voor CRM-adoptie

Vanuit QS Solutions zien we gamification als een praktische en toegankelijke manier om de adoptie van CRM te verhogen en te versnellen. Er zijn valkuilen die gemakkelijk zijn te voorkomen. Gebruik de volgende zes tips om CRM-adoptie te verhogen met gamification:

  1. Belonen hoeft niet altijd met geld: waardering of een bijzondere beleving werkt ook goed
  2. Door doelstellingen op teamniveau te stellen kan gamification ook het samenwerken verbeteren. Maak een team verantwoordelijk voor een opportunity, zodat iedereen zich gezamenlijk inspant om hier een sale van te maken. Kies ook een toepasselijke beloning, zoals een avond lasergamen met het team bijvoorbeeld.
  3. Standaard gamification werkwijzen werken ook voor CRM-adoptie. Zoals: geef startpunten om een voorsprong te geven, gebruik grote getallen (geen 1 punt maar 100 punten) en stel een minimum doel om de behaalde punten te behouden.
  4. Maak de doelstellingen haalbaar. Stel je ze te hoog, dan raken de mensen gefrustreerd. Te laag en mensen raken verveeld. Precies goed zorgt voor een passende uitdaging waarmee mensen meer uit zichzelf halen.
  5. Werk met bonuspunten. Geef bijvoorbeeld 300 punten voor een nieuwe lead en 1000 punten wanneer de lead een klant wordt.
  6. Maak iemand intern verantwoordelijk voor gamification. Een spel moderator houdt de doelstellingen haalbaar, zorgt voor passende beloningen en controleert of alles goed verloopt 

Doel behaald?

De toepassing van gamification heeft een beperkte duur maar in die tijd hebben werknemers wel het gewenste gedrag aangeleerd. Gamification is geen doel op zich, maar een vernieuwende en kostenefficiënte manier waarmee je kan zorgen dat CRM daadwerkelijk wordt gebruikt. De inzet van gamification zal natuurlijk verschillen per bedrijf en per project. Houd daarom altijd het doel voor ogen: een snelle adoptie van CRM.

Jochem Dijs | +31 33 7122160 | jochemd@qssolutions.nl


Marketing automation

Meer weten over Microsoft Dynamics 365 Sales en Marketing?

Ieder contactmoment met een klant of een prospect biedt u de kans om u te onderscheiden. Met een goed werkend CRM systeem benut u iedere gelegenheid.

Vraag het Jochem