Tja, waarom plaatsen we ons toilet eigenlijk in huis?

Dagelijks kom ik mensen tegen die mijn kijk op de wereld beïnvloeden. Henri, een gepensioneerde Franse varkensboer, is daar een van. Ons gespreksonderwerp was niet het meest smakelijke, maar interessant was het wel.

Ik kwam in contact met Henri via mijn vader. Hij woont op het Franse platteland in een oude boerderij. Hoe oud? Nou, het nieuwe gedeelte stamt uit 1634. Zo oud. Henri, de gepensioneerde varkensboer, is zijn buurman.

Geen badkamer

Henri had wat gespaard en kon met zijn eigen moestuin en wat klusjes hier en daar gemakkelijk rond komen. Veel eisen had hij niet. Zijn huis was waterdicht, ruim voor een man alleen en van alle gemakken voorzien. Een douche en toilet had hij niet. Hij waste zichzelf in een tobbe en een ton in zijn oude varkensschuur diende als toilet.

Poepen in je huis

Maar toen een nieuwe president aan de macht kwam, kreeg Henri van de staat wat extra pensioen. Dat was een meevaller. Na enige jaren trouw sparen had ook hij voldoende gespaard om een toilet en een badkamer te laten aanleggen. Toevallig was ik onlangs bij mijn vader op bezoek toen het resultaat van de verbouwing bewonderd moest worden. Nieuwsgierig vroeg ik aan Henri: “En, bevallen de nieuwe badkamer en het toilet je?”. Waarop Henri antwoordde: “Ik heb hem nog niet gebruikt. Ik kan er maar niet aan wennen. Poepen in je eigen huis. Zoiets doe je toch niet. Ik vind dat zo’n vies idee”.

En toen ik erover nadacht vond ik dat niet eens een rare gedachte. Zo kun je het namelijk ook bekijken. Mijn opa en oma hadden vroeger thuis ook een wc-hokje op het erf op enige afstand van het huis. Dan had je die stank en bacteriën tenminste niet binnen.

Meerdere wegen

Een frisse blik, een verbrede horizon – het kan je zoveel opleveren. Als je je enkel tot je eigen leefwereld beperkt, wat ís die leefwereld dan? Wat is daarvan de betekenis en hoe plaats je alles in perspectief? Het voorbeeld van Henri is triviaal, ik bedoel het niet al te serieus, maar dit soort ontmoetingen openen mij wel continu de ogen. Er is niet één waarheid en er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Je kunt genoegen nemen met de huidige situatie ‘omdat die nu eenmaal functioneert’, maar het is toch juist ook spannend en kansrijk om de andere wegen ook eens te bewandelen?

Bij het implementeren van CRM dagen wij onze klanten óók uit om zaken eens opnieuw te bekijken. De oude processen en procedures eens te herzien en niet uit te gaan van hoe ze altijd al hebben gewerkt. Vaak gaat er een wereld voor je open, met een betere werkwijze en een beter commercieel resultaat als gevolg.

Graag maak ik een afspraak om te bespreken wat jij kan bereiken met de inzet van CRM. En dan hoop ik dat jij de wc niet hebt verplaatst naar de parkeerplaats.

Jochem Dijs
+31 (0) 33 7122160
jochemd@qssolutions.nl