Wat is Dynamics 365 voor Marketing?

Begin dit jaar kondigde Microsoft het al aan: Dynamics 365 voor Marketing. De door Microsoft zelf ontwikkelde module voor E-mail Marketing en Marketing Automation, een directe concurrent tegen de al jarenlang succesvolle ClickDimensions. De ruimte voor de partners op dit vlak lijkt met het op de markt brengen van Dynamics 365 voor Marketing verleden tijd. In hoog tempo wordt de Marketing module door Microsoft ontwikkeld. Met integraties naar LinkedIn en een toekomstbestendige technische infrastructuur stort Microsoft zich met een serieuze oplossing in de wereld van E-mail Marketing en Marketing Automation. In deze blog de eerste contouren van deze te lanceren module.

Dynamics 365 voor Marketing

Dynamics 365 voor Marketing is een marketing-automation applicatie. De applicatie werk samen met Dynamics 365 for Sales (Dynamics CRM) en heeft veel mogelijkheden voor Business Intelligence. De applicatie is te gebruiken voor de volgende activiteiten:

  • E-mail campagnes vormgeven en uitsturen
    Met eenvoudig te bewerken e-mail templates en landingspagina’s ben je in staat om in korte tijd e-mail content te creeren. Met de drag-and-drop functionaliteit zoals je die gewend bent van tools als MailChimp tot het personaliseren van de boodschap en leadscoring. Alle benodigdheden voor marketing automation zijn te vinden in Dynamics 365 voor Marketing.

  • Maak interactive nurture flows met gepersonaliseerde touchpoints
    Met de “drag-and-drop journey designer” maak je snel geautomatiseerde campagnes om gepersonaliseerde e-mails te versturen, en juiste opvolging te regelen. Ideaal voor bijvoorbeeld het organiseren van evenementen. Eén keer goed instellen, en de opvolg e-mails en telefoontjes worden automatisch ingepland. De resultaten zijn eenvoudig te analyseren met goede rapportages.
  • Integratie met LinkedIn Lead Gen Forms
    Met de overname van LinkedIn, het grootste zakelijke sociale netwerk ter wereld, is het voor Microsoft niet meer dan logisch geworden om waar mogelijk de integratie met Dynamics 365 op te zoeken. Het integreren van de LinkedIn Lead Gen Forms is een logische stap. De via LinkedIn gegenereerde leads worden direct in Dynamics 365 gezet, zodat opvolging kan worden ingepland.
  • Lead scoring
    Met de lead scoring kun je eenvoudig scores meegeven aan bepaalde acties of actiereeksen. Op die manier houd je zicht op de ‘hot-leads’ en identificeer je welke leads rijp zijn voor overdracht naar sales.
  • Enquetes maken en opvolgen
    Met de snel in te richten enquetes vraag je feedback aan prospects en klanten. Zo krijg je zicht op hoe deelnemers een evenement beoordelen of hoe gebruikers van de servicedesk het contact met je collega’s vonden.

In onderstaande video zie je een eerste indruk van Dynamics 365 voor Marketing. Uitgebreide informatie over Dynamics 365 voor Marketing: klik hier.

Wanneer beschikbaar?

Dynamics 365 voor Marketing is nu beschikbaar als publieke preview. De geruchten geven aan dat de lancering nog in April 2018 zal zijn, maar officiële berichtgeving hierover mist nog. In de tussentijd gaan wij aan de slag om alle ins en outs te onderzoeken, zodat we jullie goed kunnen adviseren over het wel of niet inzetten van deze Marketing module. Uiteraard zullen we kritisch vergelijken met  ClickDimensions. Op de hoogte blijven? Stuur me een e-mail, dan deel ik de resultaten van ons onderzoek persoonlijk met je!