Zorg dat jouw CRM niet de magnetron van Henri achterna gaat

Ken je Henri nog? De Franse varkensboer? De man die mij er, dankzij een discussie over zijn toilet, aan herinnerde dat je soms even achteruit moet stappen om je werk van een afstandje te beschouwen? Hij leerde me meer. Dit keer gaf zijn magnetron stof tot nadenken.

Hoewel Henri al op leeftijd is, schroomt hij niet om tot op zekere hoogte met zijn tijd mee te gaan. Groot was mijn verbazing toen ik naast zijn oude oven een fonkelnieuwe magnetron zag staan. “Nou nou”, zei ik tegen hem. “Een nieuwe magnetron, toe maar.”

Glas wijn

Henri antwoordde kribbig: “Nou, je hebt er niets aan. Ik zal het je laten zien. Let op: ik zet hem aan en stel hem in op 10 minuten. Kunnen wij in de tijd dat-ie bezig is een glas wijn drinken.” Halverwege het glas klinkt de ‘ping’ van de magnetron. Hij was klaar. Zegt Henri: “Moet je nou eens opletten.” Hij doet het deurtje open en steekt zijn hand in de magnetron. “Zie je wel, niets waard. Hij staat al 10 minuten aan en hij is nog steeds niet warm.”

Gebrek aan instructie

Waarschijnlijk is de verkoper van de magnetron vergeten Henri goed uit te leggen hoe zo’n apparaat werkt en waarvoor hij is bedoeld. Ja, dan snap ik Henri’s conclusie wel: waardeloos apparaat. Doet niet eens waarvoor hij hem denkt te hebben gekocht.

Onbenutte functies

Zonde toch? Investeren in iets dat je vervolgens niet optimaal kan benutten? Toch komen we bij het implementeren van een CRM vaak dezelfde situatie tegen. Organisaties schaffen een CRM aan, maar besteden vervolgens te weinig tijd aan het ontdekken van de mogelijkheden en het faciliteren van medewerkers daarin. Hierdoor wordt het gebruik ervan nog regelmatig beperkt tot het centraal bijhouden van adressen. Oftewel: een hele dure Rolodex.

Voorkom loze investeringen

Om te voorkomen dat onze klanten iets aanschaffen waarvan ze vervolgens maar de helft aan functionaliteiten benutten, nemen we bij al onze CRM-implementaties ruim de tijd om samen alle mogelijkheden te onderzoeken. Zo worden alle kansen benut, begrijpt iedereen waar hij of zij mee bezig is en kan er echt een efficiëntieslag worden gemaakt.

Wil jij ook meer halen uit CRM? Ik maak graag een afspraak met je. Vragen over een magnetron moet je mij dan overigens niet stellen. Ieder zijn vak.