Vandaag in de spotlight:
Enes Kartal – marketing manager, creator en trotse vader
Hard op zoek naar een Online Marketeer
De titel van Enes is ‘Marketing Manager’, maar op dit moment is de ontbrekende factor hierin helaas nog een team. Een team waarnaar hij hard op zoek is, want er zijn zó veel leuke dingen te doen op marketinggebied! Nieuwe initiatieven in een internationaal werkterrein, vooral waar het gaat om online marketing. Initiatieven waar hij nu simpelweg niet aan toekomt omdat hij er op dit moment nog alleen voor staat, maar hij doet wat hij kan!
“Balans tussen werk en privé”
Gelukkig kan en mag hij de uren die bij zijn fulltime baan horen naar eigen inzicht invullen. Dat betekent dat hij thuiswerkt wanneer het uitkomt en de files omzeilt op kantoordagen. Zo heeft hij tijd om zijn zoontje van school te halen of zijn dochtertje naar de peuterspeelzaal te brengen. Sowieso brengt hij graag veel tijd met hen door, en de balans tussen werk en privé die hij heeft gevonden sinds hij bij QS solutions werkt, heeft hem daar absoluut bij geholpen. “Ervaringen en herinneringen met de kinderen vind ik belangrijker dan een flitsende carrière met dito werkdruk.”
Dankbaar voor de Leerdamse glasfabriek
Enes is geboren en getogen in Leerdam. Zijn opa kwam daar naartoe om tijdelijk in de glasfabriek te werken, met het idee om na een poosje weer terug naar Turkije te gaan. Maar opa bleef en haalde zijn gezin – waaronder Enes’ moeder – ook naar Leerdam, iets waar Enes nog altijd ontzettend dankbaar voor is.
Als blijk van zijn dankbaarheid voor Leerdam en de glasfabriek heeft hij tijdens zijn studie zes maanden stage gelopen bij het Nationaal Glasmuseum om meer jongeren naar het museum te krijgen. Dat lukte, mede door Enes’ initiatief om een samenwerking te ontwikkelen met het lokale jongerencentrum!
Salestijger tegen wil en dank
Na het afronden van de hbo-opleiding Advanced Business Creation kwam Enes eerst in verschillende verkoopfuncties terecht. Liever had hij een functie in marketing gehad, maar die lagen op dat moment niet voor het oprapen. Zijn eerste ervaring in Sales vond hij in één woord verschrikkelijk, maar de daarop volgende functie ging hem al veel beter af. Sterker nog, hij bleek er – mede door een groot empathisch vermogen – ontzettend goed in te zijn!
“Binnen een week om tafel met de Commercieel Directeur”
En toch bleef het knagen. Een baan in marketing was nu eenmaal waar zijn ambitie lag, dus toen hij de kans kreeg om elders als online marketeer te starten, greep hij die met beide handen aan. Met de ervaring die hij daar opdeed kwam hij terecht bij een groot IT-consultancybedrijf, waar hij de marketingactiviteiten eigenhandig opbouwde. De zichtbaarheid die hiermee gepaard ging leverde hem een jaar of twee geleden zijn huidige baan bij QS solutions op. Hij werd benaderd door een recruiter, en nog geen week later zat hij – virtueel, vanwege corona – om tafel met de Commercieel Directeur en een van de verkoopcollega’s. “The rest”, zeggen ze dan, “is history…”
CrossFit-fanaat en creator
Naast zijn werk doet Enes fanatiek aan CrossFit. Minimaal vier keer per week, want, zo zegt hij lachend, “als je minder vaak gaat heb je alleen maar méér last van spierpijn!” Hij ziet CrossFit als afspiegeling van het echte leven. Bijvoorbeeld als je met een laag gewicht veel herhalingen moet doen onder tijdsdruk. Dan gaat het erom dat je jezelf blijft motiveren om door te gaan. Of als je juist met veel gewicht traint is het een kwestie van niet nadenken, maar concentreren op je kracht en dóórgaan. “En falen! Zonder falen geen succes.”
“Het leuke aan marketing vind ik het versimpelen van complexe dingen, júíst in de IT!”
In de avonduren is Enes voor zijn label Enkavisuals vaak bezig met het ontwerpen van visuals, oftewel illustraties met een betekenis om complexe dingen uit te leggen. Hier is hij via Twitter en Instagram ingerold, en inmiddels heeft hij op deze kanalen respectievelijk al 5.000 en 40.000 volgers.
Door de feedback die hij ontvangt beseft hij maar al te goed welke impact hij op sommige mensen heeft (“Best een eng idee!”), en het geeft hem een goed gevoel om mensen op deze manier te kunnen motiveren.
Vertaalslag
Ook in zijn werk vindt Enes het gaaf om complexe dingen te versimpelen. Dat is dan ook een van de redenen dat hij heeft gekozen voor de IT-sector. Voorheen was de IT vooral saai, ouderwets en gericht op de techniek, maar dankzij zijn empathisch vermogen is Enes bij uitstek in staat om de vertaalslag te maken. Zijn gevoel van voldoening komt uit het bedenken van concepten waardoor partners en klanten begrijpen wat QS solutions doet. Dat ze zich herkennen in de content. “Dát is het leuke aan marketing binnen de IT!”
Zijn hobby heeft Enes enorm laten groeien als persoon. Hij leest veel over motivatie, discipline en het belang van consistentie, en weet inmiddels wat wel en niet werkt op social media. Deze kennis komt perfect van pas in zijn dagelijkse werkzaamheden bij QS solutions.
Enes over QS solutions
“QS solutions is van oudsher een zelfsturende organisatie. Je krijgt er alle vrijheid om je werkzaamheden en uren naar eigen inzicht in te vullen. Voor sommige collega’s betekent dit dat ze voornamelijk vanuit huis werken, terwijl anderen het juist fijn vinden om meestal op kantoor te zijn en hun manager regelmatig om hulp of sturing te vragen. Het is maar net wat beter bij je past!
“Chef en Bo, onze ‘bedrijfshonden’, zijn regelmatig op kantoor”
De organisatie is hartstikke informeel – we hebben zelfs twee ‘bedrijfshonden’, Chef en Bo, die regelmatig op kantoor zijn – en 100% transparant. Je krijgt altijd ondersteuning vanuit de directie, en ook al zijn er geen echte functioneringsgesprekken, bij het minste probleem staan ze voor je klaar. Ik vind het echt een topbedrijf om voor te werken!”
Contact
Lijkt het je leuk om samen met Enes het marketingprogramma van QS solutions verder te ontwikkelen en de internationale wereld van IT toegankelijker te maken? Ben je benieuwd welke mogelijkheden er zijn? Kom dan eens bij ons langs voor een informeel gesprek. We praten graag met je verder.