Beveiliging
Verbeterde beveiliging door centralisatie van geautoriseerde toegang
Verbeterde beveiliging door centralisatie van geautoriseerde toegang
Maak het naleven van regelgeving eenvoudiger
Bespaar tijd en moeite met een centrale beheeromgeving
Het is het zorgenkind van veel IT-managers en security officers: de wirwar aan ‘admin’ gebruikersaccounts binnen de organisatie en daarbuiten, en de risico’s die dit met zich meebrengt.
Logisch ook, want gebruikers die beheerdersrechten hebben kunnen – bedoeld of onbedoeld – wijzigingen aanbrengen in het systeem, toegang krijgen tot gevoelige informatie, en potentieel schadelijke software installeren.
Dit beïnvloedt de veiligheid van het systeem, en kan leiden tot datalekken, gegevensbeschadiging en systeeminstabiliteit. Bovendien zorgt het voor een groter risico op zwakke plekken in de IT-infrastructuur, waardoor cybercriminelen gemakkelijker toegang kunnen krijgen tot kritieke systemen en gegevens.
De uitdaging is om te werken volgens het ‘least privilege’-principe, zónder dat dit een negatieve impact heeft op de productiviteit van medewerkers. Om grip te krijgen op beheeraccounts, zodat je weet wie adminrechten heeft, met welke doelstelling en voor welke periode. En om het beheer en de beveiliging van gebruikersprivileges gemakkelijker en efficiënter te maken.
Optimaliseer beheer en beveiliging van toegangsrechten met PIM
Privileged Identity Management (PIM) biedt hiervoor dé oplossing. Het biedt een gecentraliseerde en geautomatiseerde manier om toegangsrechten te beheren en te beperken. Gebruikers kunnen – na goedkeuring – tijdelijke (just-in-time) toegang krijgen tot specifieke bevoegdheden. Deze vervalt automatisch na een vooraf ingestelde tijdsduur. PIM beheert de tijdelijke toegang en houdt een logboek bij van alle systeemactiviteiten van deze gebruikers.
Zo minimaliseer je het risico van ongeautoriseerd gebruik van admin accounts en maak je het naleven van wet- en regelgeving een stuk gemakkelijker.
Stap 1: Tijdens de intake stemmen we met je af hoe Microsoft PIM invulling kan geven aan het veilig toekennen van administratieve rechten aan bepaalde medewerkers.
Stap 2: Een overzichtelijk stappenplan laat zien welke acties nodig zijn, wat je zélf kunt doen, en hoe QS solutions je kan bijstaan bij de implementatie van de oplossing.
Stap 3: De implementatie van PIM gebeurt door onze consultants. Samen met jou testen en documenteren we de oplossing, en natuurlijk trainen we de beheerders in het gebruik ervan.
Stap 4: De inrichting van PIM moet up-to-date worden gehouden, en meldingen moeten worden opgevolgd. Ook voor periodiek onderhoud en support kun je bij ons terecht!
Met de introductie van NIS2, De EU-richtlijn voor het verbeteren van digitale weerbaarheid, staan organisaties voor de uitdaging hun security op peil te brengen. Wat vraagt NIS2 nu van ons en hoe vertalen we dit door in acties?
Heb jij enig idee hoe kwetsbaar jouw organisatie is als het aankomt op cybercriminaliteit en datalekken? Cybercriminelen gebruiken inmiddels uiterst geavanceerde tools voor hun schimmige praktijken, en dat vertaalt zich ieder jaar weer in een toename van het aantal cyberaanvallen.
Cybercrime is niet meer weg te denken uit het digitale landschap. Technologie ontwikkelt zich nu eenmaal in een razend tempo, en dat geldt helaas ook voor de vaardigheden van cybercriminelen.