Microsoft Office en papier
Klantcontact- en service-afdelingen van zorgorganisaties zijn slecht geautomatiseerd. Wachtlijsten worden in Excel bijgehouden, Outlook wordt gebruikt als agenda en voor werkafspraken worden whiteboards zeker niet geschuwd. Voor het werkresultaat is daar niets mis mee: het werkt toch zoals het werkt?
Gemiste kansen
Maar of het efficiënt werkt? Nee. Als Kees ziek is, hebben anderen geen inzicht in zijn taken en activiteiten en kunnen dus ook niets overnemen. Ook Excel werkt vaak beperkend. Collega’s kunnen niet tegelijkertijd in hetzelfde document werken en het duurt vaak uren om bijvoorbeeld een wachtlijst uit te draaien. Vaak glippen kansen op een proactiever en persoonlijker cliëntcontact door de vingers. Immers: cliëntgegevens zijn niet in één oogopslag zichtbaar. En er is geen tijd voor oor de inefficiënte manier van werken. Zelf zien medewerkers ook wel in dat ze beperkt worden in hun werk door een gebrek aan moderne middelen, maar wat kun je doen? Zolang een afdeling naar behoren lijkt functioneren, zal de directie niet snel overgaan tot modernisering.
Nodig de directie uit
Wat kun je daar nu aan doen? Wij zeggen: nodig de directie eens een dagje uit. Stel de voorzitter van de raad van het bestuur voor een dagje plaats te nemen op de stoel van een klantcontactmedewerker of zorgbemiddelaar. Laat hem of haar zelf ervaren hoe vertragend de huidige manier van werken is. Wij geloven oprecht dat dan de verandering dichterbij is dan ooit. Denk maar aan die container: geef de voorzitter een minuut met een schep in zijn of haar handen en de graafmachine is binnen no time besteld.
De oplossing: Qare365
Qare365 van QS solutions is de graafmachine voor de cliëntenservice van de zorg – de software die het medewerkers van de cliëntenservice en zorgbemiddelaars het werken zo gemakkelijk mogelijk maakt. Wachtlijsten zijn met één druk op de knop beschikbaar, rapportages idem dito, één handig overzicht met lege bedden, het aantal zorgvragen en in- en doorstroom. Medewerkers hebben via Qare365 inzicht in elkaars afspraken en activiteiten – iets dat niet alleen de continuïteit van het werk, maar ook de samenwerking ten goede komt. Tot slot werk je met de inzet van deze software aanzienlijk aan je klantvriendelijkheid. Als een klant belt, staat zijn of haar informatie direct op het scherm. Bovendien helpen geautomatiseerde herinneringen om medewerkers te attenderen op hun afspraken. Niet nagekomen beloftes zijn hiermee dus verleden tijd.
Jochem Dijs | +31 33 7122160 | jochemd@qssolutions.nl